کد مطلب:301552 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

فرزندان حضرت زهرا



و اراد رب العرش ان یلقی بها

شجر كریم العرق و الاغصان


پروردگار عرش چنین خواسته كه درخت پر شاخ و بر و خوش ریشه ای بر او سایه بیفكند.


فقضی فزوجها علیا انه

كان الكفی لها بلا نقصان


چنین خواست و اراده فرمود و علی را به همسری او در آورد واو همتای بدون كاست او بود.


قضی الا له من ان تولد منهما

ولدان كالقمر ین یلتقیان


و خداوند چنین مقرر فرمود كه از آن دو فرزندانی مانند دو ماه تابناك به یكدیگر برسند.


سبطا محمد الرسول و فلذتا

كبد البتول كذا یعتلقان


دو نواده رسلو خدا حضرت محمد و دو جگر گوشه بتول بدینگونه هم آغوش می شوند.


فبنی الامامه و الخلافه و الهدی

بعد الرساله ذانك الولدان


بعد از رسالت، آن دو نفر بنای امامت و خلافت و هدایت را استوار ساختند.

در حدیثی آمده كه به هنگام نزول آیه شریفه «مرج البحرین یلتقیان» خداوند فرمود: من خداوندم، دو دریا را فرستادم، علی بن ابی طالب، دریای علم و فاطمه دریای نبوت، «یلتقیان» یعنی به یكدیگر می پیوندند، من خدایم پیوند بین آن دو را بر قرار كردم، بعد فرمود: «بینهما برزخ» مانع


رسول خدا است كه علی بن ابی طالب را از اینكه به خاطر دنیا غمگین باشد و فاطمه را از اینكه به خواهد با شوهرش به خاطر دنیا بستیزد مانع می شود «فبای الاء ربكما تكذبان» ای گروه جن و انس شما چرا ولایت امیرالمومنین علیه السلام و محبت حضرت فاطمه زهراء علهیاالسلام را تكذیب می كنید، «لولو» حسن و «مرجان» حسین است، زیرا لولو بزرگ و مرجان كوچك است، اشكالی ندارد كه آن دو به منزله دو دریا باشند به خاطر فضیلت گسترده و كثرت خیر آن دو، زیرا دریا از آن جهت دریا نامیده اند كه وسعت دارد. [1] .

حضرت زهرا علیهاالسلام دارای پنج فرزند است كه عبارتند از حضرت امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام و زینب كبری علیهاالسلام و زینب صغری علیهاالسلام كه كینه اش ام كلثوم است و محسن علیه السلام. كه این اسم را رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به او داد. و در حادثه هجوم بر در خانه از بین رفت، درباره حسنین علیهم السلام نیازی به توضیح نیست، درباره آن بزرگواران كتابهای فراوانی نوشته شده و كمتر كسی است كه با زندگی و كیفیت شهادت آنان آشنائی نداشته باشد، اما زینبین، هر چند درباره آنان نیز كتابهای زیادی نوشته شده- به طوری كه به زودی به آنها اشاره خواهیم كرد- لكن از آن جا كه چندان شهرتی ندارند بی میل نیستم كه چند سطری درباره زندگی آنها نوشته و به خاطر تكمیل فایده كتاب برخی از مسائل مربوط به آن دو بزرگوار را در اینجا متعرض شوم. وبالله التوفیق.



[1] ابن شهر آشوب، المناقب، 3/ 319.